2010. április 3., szombat

A fogyatékos emberek parkolása az Európai Unióban

1./ EU szabályozás:
- 98/376/EC-1998 június 4.-i EU tanácsi ajánlás a fogyatékos emberek számára nyújtandó parkolókártyáról
2./ Hazai szabályozás:
- 64/1995(XII.27.)Kormányrendelet, illetve ennek módosítása a 218/2003(XII.11.) számú Kormányrendelettel a mozgásban korlátozott személy parkolási igazolványáról

A témák ismertetése - 2.rész
3./ Jövőbeli elképzelések
4./ A parkolókártyával kapcsolatos néhány probléma rövid ismertetése
(visszaélések, bűnözés)

1./ EU szabályozás:
Az EU jogi szabályozása
Tanácsi ajánlás (Council Recommendation) - nincs kötelező ereje

Ennek ellenére fontos hivatkozási alap az egyes EU és a jelen esetben nemcsak EU tagországok jogalkotási gyakorlatában.

1./ EU szabályozás (folyt):

A fogyatékos emberek európai parkolókártyája jellemzői:
Minden uniós tagállamban lehet használni
Az ajánlás tartalmazza szabványosított parkolókártya-modellt, bemutatja annak külsejét és az adattartalmat is.
Az ajánlás mellékletében szereplő parkolókártya-jellemzők:
Parkolókártya – jellemzők
a./ Az igazolvány anyaga: karton, műanyag borítással
b./ Mérete: - Magassága: 106 mm
- Szélessége:148 mm
Mindkét oldalon nyomtatva, nyomdai sorszámozással kell ellátni

Parkolókártya - jellemzők (2)
c./ Színe: Világoskék, kivéve a sötétkék hátterű fehér kerekes szék szimbólumot.
d./ Kivitele: Elő és hátlapja függőlegesen két részre osztott.
Az előlap bal oldalán található:
Kerekesszék-szimbólum ,fehér színnel, sötétkék háttérrel
Parkolókártya - jellemzők (3)
Az igazolvány sorszáma
Az érvényesség lejártának dátuma
Az igazolványt kiállító hatóság/szervezet neve és pecsétje
Az előlap jobb oldalán található:

Parkolókártya – jellemzők(4)
„PARKOLÁSI IGAZOLVÁNY A MOZGÁSÁBAN KORLÁTOZOTT SZEMÉLY RÉSZÉRE” szöveg a kibocsátó ország nyelvén
alatta kisbetűvel a „parkolókártya” szó az EU más nyelvein feltüntetve
”Az Európai Közösségek mintája” szöveg a kibocsátó ország nyelvén
Parkolókártya - jellemzők(5)
Kibocsátó ország betűjele az Európai Uniót szimbolizáló 12 csillaggal körülvéve
A hátlap bal oldalán található:
A jogosult vezetékneve
A jogosult keresztneve
A jogosult aláírása
Parkolókártya-jellemzők(6)
(Írásképtelensége esetén törvényes képviselőjének aláírása, ha az adott ország nemzeti szabályozása megengedi)
A jogosult arcképmása
A hátlap jobb oldalán:
”Az igazolvány tulajdonosa az adott EU- tagállamban hatályban lévő parkolási kedvezmények igénybevételére jogosult” szöveg

Parkolókártya - jellemzők (7)
”Használatkor az igazolványt a jármű szélvédője mögött úgy kell elhelyezni, hogy előlapja ellenőrzés céljából tisztán látható legyen”
Parkolókártyához kiegészítő információk:
A Közlekedési Miniszterek Európai Konferenciájának (ECMT)határozata alapján az államok hatóságai által a mozgásában korlátozott személy részére kiállított parkolókártya az e rendeletben meghatározott parkolási igazolvánnyal azonos kedvezményekre jogosít.
Parkolókártyákhoz kiegészítő információk(2)
A kártyára jogosult fogyatékos ember mind a saját országában (jelen esetben :Magyarországon) mind pedig bármelyik EU tagországban parkolhat a kártyával.
A parkolókártya a fogyatékos személyhez kapcsolódik, nem a gépjárműhöz



2./Hazai szabályozások
2.1. A 164/1995(XII.27.) Kormányrendelet a súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési kedvezményeiről:
Gépkocsi szerzési támogatás
Gépkocsi átalakítási támogatás
Közlekedési támogatás
Parkolási engedély
2./ Hazai szabályozások (2)
2.2. A 218/2003(XII.11.)-Kormányrendelet a mozgásában korlátozott személy parkolási igazolványáról:
2.2.1. Definíció: A mozgásában korlátozott személy parkolási igazolványa olyan biztonsági okmány, amely a KRESZ 51/A paragrafusában felsorolt kedvezmények igénybevételére való jogosultságot igazolja.
Hazai szabályozások (3)
A definícióhoz kapcsolódó törvényi háttér:
Biztonsági okmány: 86/1996(VI.14) Kormányrendelet a közirat és biztonsági okmányok védelmének rendjéről
Kedvezmények: A közúti közlekedés szabályairól szóló ,többször módosított 1/1975(II.5) KPM-BM együttes rendelet/KRESZ/
Hazai szabályozások (4)
2.2.2.Az ellátásra jogosultak:
Tartósan beteg gyermek
Súlyosan fogyatékos gyermek
Vak személy
Súlyosan fogyatékos személy
Súlyos mozgáskorlátozott személy

Hazai szabályozások (5)
2.2.2. Az ellátásra jogosultak (Folytatás)
Autista gyermek
Autista személy
Hazai szabályozások(6)
2.2.3.A jogosultság feltételei:
Súlyos mozgáskorlátozott személynek
minősül-164/1995(XII.27.) Kormányrendelet 1. paragrafusa alapján, amely a súlyos mozgáskorlátozott személyek kedvezményeiről szól
Látási fogyatékos személynek minősül
Hazai szabályozások (7)
Értelmi fogyatékos személynek minősül
Autista személynek minősül
Mozgásszervi fogyatékos személynek minősül

Mindezekre a kritériumokra a törvényi háttér: A fogyatékossági támogatás folyósításának szabályairól szóló141/2000 (VIII.9.) Kormányrendelet1. paragrafusa alkalmazott 1,3,4,5 bekezdései
Hazai szabályozások (8)
További törvényi szabályozások:
A vakok személyi járadékának bevezetéséről szóló 1032/1971(VII.14.) Kormányhatározat végrehajtásáról szóló 6/1971 (XI.30.) EüM rendelet alapján 2001 július 1-ét megelőzően vaknak minősítettek.
Hazai szabályozások (9)


További törvényi szabályozások:
Magasabb összegű családi pótlékra jogosító betegségekről és fogyatékosságokról szóló 5/2003 rendelet (II.19.) 1 számú melléklete szerint: vak, vagy gyengénlátó, mozgásszervi fogyatékos, értelmi fogyatékos, vagy autista személynek minősül
Hazai szabályozások (10)
Mindezeket pedig a 218/2003(XII.11.) Kormányrendelet 1. számú mellékletben szereplő szakvélemények valamelyikével igazolni is kell.

Hazai szabályozások(11)
2.2.4.A parkolási igazolvány érvényességi időtartama:
-3 év: Amennyiben a mellékelt szakvéleményben az igazolt állapot nem végleges
- Ha a felülvizsgálat 3 éven belül esedékes, akkor a felülvizsgálat időpontjáig érvényes az igazolvány
- 5 év: Amennyiben a mellékelt szakvélemény alapján szerinti állapot végleges. Ebben az esetben az igazolvány érvényessége további 5 évvel meghosszabbítható a szakvélemény bemutatása nélkül.
Hazai szabályozások (12)
2.2.5. Az igény benyújtása helye:
Az adott települési önkormányzat okmányirodája
2.2.6 Az igény benyújtása formája:
Az igazolvány iránti igényt a Kormányrendelet 2. számú mellékletét képező formanyomtatványon kell benyújtani
Hazai szabályozások (13)
A benyújtási eljárásban személyesen vagy meghatalmazottal kell részt venni
Arcképmás szükséges
Kérelmet előterjesztéskor a kérelmezőnek saját kezűleg kell aláírnia akkor is, ha meghatalmazottja jár el.
Hazai szabályozások (14)
Írásképtelenség esetén a vonatkozó bejegyzést az Okmányiroda teheti csak meg
Alapfeltétel a minősítésről szóló orvosi szakvélemény benyújtása
E-ügyintézés is lehetséges az Ügyfélkapun keresztül

Hazai szabályozások (15)
2.2.7. Egyéb információk:
- Csak a jogosult szállítása mellett lehet élni a kártya kedvezményeivel
- Ellopás vagy megsemmisülés esetén 8 napon bejelentést kell tenni az Okmányirodánál
- Csere szükséges: olvashatatlan, azonosíthatatlan, adatváltozás következett be
Hazai szabályozások (16)
Érvénytelenség kritériumai:
- A jogosult halála esetén
- Érvényessége lejárt
- A jogosult személye vagy jogosultsága megállapíthatatlan
Meghamisították



3. Jövőbeli elképzelések
A Kormány tervei szerint néhány héten belül meg kívánják szigorítani a mozgáskorlátozott igazolványok kiadási rendszerét , oly módon, hogy az igazolványokhoz szükséges szakvéleményt nem a háziorvosok, hanem az Országos Rehabilitációs Szakértői Intézet orvosai adnák ki.

Jövőbeli elképzelések (2)
A parkolási szabályokat kiterjeszteni kívánják a siket és a vak személyekre is.
A KRESZ is módosításra kerülne, mégpedig úgy, hogy a mozgáskorlátozott személyek ingyenes parkolásáról az önkormányzatok döntenének.



Jövőbeli elképzelések (3)
A jogtalan parkolás tervezett szankciói:

Bírság: 3-10 ezer Ft. helyett 50 ezer Ft
Járművek elszállítása


4. A parkolókártyákkal kapcsolatos néhány probléma ismertetése
4.1.Gépkocsik feltörése és a parkoló kártya eltulajdonítása
4.2. A parkolókártya jogtalan használata, annak ellenére hogy 3 éves elzárással büntethető /Ptk. (biztonsági okmány)
4.3.A jól-láthatóság különböző megközelítése a közterületfelügyelőknél



Bárdi Gábor
MBE irodavezető

MBE Budai Központja
1116 Budapest, Keveháza utca 19-21.
E-mail:bardigabor47@gmail.com
Telefon: 205-3174



(forrás: mbeinfo.hu)

Fogyatékos emberek - EU


Egyenlő esélyt az emberi jogok gyakorlásához

A fogyatékos embereket teljes jogú állampolgárként ugyanazok a jogok illetik meg, mint a társadalom bármely más tagját, joguk van a méltósághoz, az egyenlő bánásmódhoz, az önálló élethez és a teljes körű társadalmi részvételhez. Az EU hosszú távú stratégiája, melynek fő célja lehetővé tenni a fogyatékosok számára, hogy élhessenek e jogaikkal, az aktív társadalmi befogadást hivatott megvalósítani. A 2004 és 2010 közötti időszakra szóló európai fogyatékosügyi stratégia központi eleme a fogyatékosügyi cselekvési terv. Az Európai Bizottság 2010-ig komoly eredményeket kíván elérni az elhelyezkedési kilátások, az akadálymentesség és az önálló életvitel tekintetében. Az Európai Unió szemlélete szerint nem hozhatók fogyatékosügyi döntések az érintettek véleményének kikérése nélkül, ezért a Bizottság fogyatékos embereket is bevon ebbe a folyamatba.

Az EU az emberi jogok szempontjából közelít a fogyatékosügyi kérdésekhez; ezzel összhangban az aktív befogadást és a fogyatékosok teljes körű társadalmi részvételét támogatja. A fogyatékossággal kapcsolatos kihívások megoldása jogi kérdés, nem az egyes tagállamok belátása szerint kezelendő probléma. Ez a szellemisége a fogyatékos személyek jogairól szóló ENSZ-egyezménynek is, melynek aláírói között van az Európai Közösség is.

Állást találni és megtartani
A fogyatékosok az EU aktív korú népességének körülbelül egy hatodát teszik ki, ám foglalkoztatási arányuk elmarad az átlagtól. A fogyatékos emberek körében a munkanélküliség majdnem kétszer olyan gyakori jelenség, mint az egészségesek körében. Pedig egy kis segítséggel több millió fogyatékos európai léphetne, illetve térhetne vissza a munkaerőpiacra.
A növekedés és a munkahelyteremtés ösztönzésére életre hívott lisszaboni stratégiával az EU többek között azt szeretné elérni, hogy emelkedjen az európai fogyatékosok alacsony munkavállalási rátája.

A tagállamok saját foglalkoztatási politikájukat az európai foglalkoztatási stratégia iránymutatásai alapján dolgozzák ki. Minden évben jelentésben számolnak be az Európai Bizottságnak a nemzeti foglalkoztatási kezdeményezésekről, ezen belül a fogyatékosok foglalkoztatására vonatkozóakról is.
A szociális biztonsággal és társadalmi befogadással foglalkozó uniós szakpolitika támogatja a tagállamokat abban, hogy a társadalmi befogadás, az egészségügyi ellátás és a szociális szolgáltatások ügyét előmozdító szakpolitikát dolgozzanak ki. Mindez hozzájárul ahhoz, hogy a fogyatékosok nagyobb eséllyel találjanak munkát, és állásukat meg tudják tartani.

Oktatás mindenkinek
A minőségi oktatáshoz és az élethosszig tartó tanuláshoz való egyenlő hozzáférés lehetővé teszi a fogyatékos emberek számára, hogy a társadalomban aktív szerepet vállalhassanak, és hogy életminőségük javuljon.

Az Európai Bizottság támogatja a fogyatékos gyermekeknek a közoktatási rendszer keretében való oktatását. Az intézmény több kezdeményezést is útjára indított a fogyatékosok oktatásának elősegítésére. Ezek között említhetjük a sajátos nevelési igényű tanulók oktatásának fejlesztését szolgáló európai ügynökség létrehozását, valamint a fogyatékosság és az élethosszig tartó tanulás kérdésével foglalkozó munkacsoport megalakulását. Különböző uniós programok támogatják azt a törekvést, hogy a fogyatékosok oktatása és szakképzése a közoktatási rendszer keretében történjen. Ezek közé tartozik az élethosszig tartó tanulás programja.

Önálló életvitel
Az EU azt szeretné megvalósítani, hogy a fogyatékosság ne akadályozza az embereket abban, hogy mindennapjaikban egészséges embertársaikhoz hasonlóan egyéni döntéseket hozhassanak, és maguk irányítsák életüket. A gondozási és személyi segítő szolgáltatásokat jobban hozzá kell igazítani a fogyatékosok sajátos igényeihez. Az Európai Bizottság megerősített szociális és integrációs előírások révén megfizethető, hozzáférhető és színvonalas szociális szolgáltatásokat szorgalmaz.

Az EU támogatja azt a törekvést, hogy a fogyatékos emberek ne kényszerüljenek intézeti életre. Az Európai Bizottság ennek jegyében kutatásokat finanszíroz azoknak a szolgáltatásoknak a feltérképezésére, melyekre a fogyatékosoknak szükségük van ahhoz, hogy a közösségi élethez kellő biztonságot, szabadságot és függetlenséget élvezhessenek.

Uniós parkolási kártya


Uniós parkolási kártya

Tudja-e, milyen parkolási lehetõségek állnak rendelkezésére és milyen jogok illetik meg az Európai Unió területén, ha személygépkocsijával külföldre utazik? Az uniós országok valamennyi tagállamban elismert, egységes közösségi parkolási kártyát vezettek be a fogyatékkal élõk számára.

A kártya lehetõvé teszi, hogy a fogyatékosok szabadabban közlekedjenek más tagállamokban, és ott igénybe vehessék a számukra fenntartott parkolóhelyek bármelyikét. A parkolási igazolvány egységes modelljét egy 1998‑as tanácsi ajánlásban rögzítették a tagállamok.

Az ajánlás a parkolási igazolvány külalakjának egységesítésével és e kártyák valamennyi tagállam általi elismertetésével nagyobb mozgási szabadságot biztosít az autóval közlekedõ fogyatékosoknak. Melléklete pontos iránymutatásokat tartalmaz arra nézve, hogyan nézzen ki az egységes európai parkolási kártya: meghatározza annak méreteit, színét, anyagát (műanyagbevonat), tartalmát és azt, hol és hogyan szerepeljenek rajta az egyes tagállamokra vonatkozó sajátos adatok.

A parkolási igazolványokat továbbra is a tagállamok bocsátják ki, és a tagállamok hatáskörébe tartozik a jogosultak körének, illetve a kibocsátás során követendõ eljárásnak a meghatározása is. Az ajánlásnak nem célja, hogy megváltoztassa a parkolási kártyák alkalmazásának módját az egyes országokban; a kártya európai dimenziója azonban jelentõs mértékben növeli a fogyatékkal élõ európai polgárok mozgási szabadságát és függetlenségét.

2010. április 2., péntek

Kerekes székben élni - nekik mit ígérnek a pártok?


Kerekes székben élni - nekik mit ígérnek a pártok?
Neizer Anita (hirszerzo.hu)
2010-03-28 10:20
 
A fogyatékos szervezetek is úgy látták, hogy még a választások előtt, és nem utólag kell megkezdeni a lobbit a Fidesznél. Új foglalkoztatáspolitikát szeretnének, mert jelenleg 90 százalékos a munkanélküliségi arány köztük, pedig az érintettek fele munkaképes lenne. A Fidesz meghallgatta őket, és még ígért is.
 
Egyre több cég alkalmaz fogyatékos munkavállalót
Református parókiából értelmi fogyatékosok foglalkoztatója lett Kömlődön
Fogyatékosok rekord-kísérlete: 26 órán át gépelnek Nyíregyházán
Mikor dönt úgy egy falu fűszerboltja, hogy az életerős Józsit vagy a mozgássérült Rozit alkalmazza? Akkor ha, Rozi foglalkoztatását támogatja az állam, mert akkor elnézi, hogy a mozgássérült ugyan nem tud ládákat cipelni, de kapott utána 10 ezer forintot. A baj csak az, hogy a kis fűszerbolt tulajdonosa vagy nem tudja, hogy Rozi után kaphat 10 ezer forintot, vagy ha tudja is, nem kezd bele abba a macerás adminisztrációba, hogy akkreditálja a boltját.

Ezzel a történettel foglalta össze Derera Mihály, hogy mivel is találja szembe magát az, aki sérültként keres munkát, és az, aki sérülteket akarna foglalkoztatni. A Mozgáskorlátozottak Országos Szövetségének (MEOSZ) oktatási részlegének elnöke szerint már csak ezért is változtatni kellene a mozgássérültek foglalkoztatáspolitikáján.

Segély helyett kellene a munka


Jelenleg ugyanis sokkal rosszabb a helyzet a fogyatékosok, mint az egészségesek körében. Magyarországon 11 százalékos a munkanélküliségi ráta, a fogyatékosok körében viszont 90 százalékos. Pedig a 850 ezer rokkantnyugdíjas közül 400 ezer kora, korlátozottsága alapján dolgozhatna. Csak éppen a jelenlegi rendszer miatt mégsem tud, a MEOSZ szerint túl bonyolult, az állam pedig túl kevés támogatást ad a szervezeteknek, a fogyatékosoknak és a munkáltatóknak. "Az állam viszont több mint 30 milliárd forintot keres évente a fogyatékosok foglalkoztatásán úgy, hogy a 47,3 milliárd forintos támogatás mindössze 35-40 ezer személy foglalkoztatását teszi lehetővé" – magyarázta.

Ezért készítette el a szervezet új foglalkoztatáspolitikai vitaanyagát, melyet nem véletlenül időzítettek a választásokra. A dokumentumot bemutató konferencián Soltész Miklós, a KDNP szakpolitikusa, és a Fidesz-program szociális területének írója is részt vett. Szerinte "a jelenlegi helyzet tarthatatlan", viszont a következő kormány mindent meg fog tenni, hogy ezen változtasson.

Soltész sok minden megígért, többek között, hogy a civil szervezetekkel folyamatos lesz az egyeztetés, hogy a fogyatékosoknál is változtatnak azon a szemléleten: könnyebb segélyen élni, mint munkát keresni. "A közbeszerzéseknél, állami megrendeléseknél is előnybe kell részesíteni a fogyatékosokat alkalmazó cégeket. Így a dossziét nem Tajvanból, hanem hazánkból rendelnénk" – mondta. Átláthatóbb, kiszámíthatóbb, jobban és többel finanszírozott rendszert alakítanak ki.

Mozgássérülten lépcsőzni az irodában

Hasonló elképzeléseik vannak a fogyatékos szervezeteknek A javaslatok között szerepel, hogy a jelenlegivel ellentétben ha valaki megsérül, akkor ne rokkantsági nyugdíjat kapjon, hanem három évig rokkantsági járadékot, amely együtt jár az oktatási és munkahely-keresési támogatással. Csökkenteni kell szerintük a bürokráciát is, amellyel most találkoznak azok a munkáltatók, akik hajlandóak lennének megváltozott munkaképességű embereket foglalkoztatni. A MEOSZ szerint ráadásul a bajba jutottal egyénre szabva kell foglalkozni, vele együtt kell kitalálni, hogy mihez is kezdjen egy baleset után.

Merthogy mint Urbán-Szabó Béla ügyvéd mondja, össze sem hasonlítható egy születése óta mozgássérült, és egy baleset után ebbe a helyzetbe került élete. "Egy súlyos baleset után összeomlik az ember megszokott élete, míg az olyanok, mint én, már hozzászoktunk a kerekesszékhez" – magyarázza. Urbán-Szabó Béla születése óta mozgássérült, elvégezte a jogi egyetemet, dolgozott már vállalatnál jogi előadóként, egyéni vállalkozóként ügyvédként, most pedig Martfű független önkormányzati képviselője és a MEOSZ Jász-Nagykun-Szolnok Megyei egyesületének tagja. Sosem érezte annak hátrányát, hogy kerekesszékes, ám szerinte ez a családjának köszönhető, meg annak, hogy jó helyre született és tanulhatott.

Azt ugyanakkor elismeri, hogy a munkáltatónak, de még a fogyatékosnak is sok macerát jelent a munka. "Ügyvédként még most is belefutok olyan bíróságba, amelyik nincs akadálymentesítve. A kerekesszékesség tulajdonképpen egy örökös logisztikai feladatot is jelent: hogy jutok el oda, ha odaértem, hogy tudok bemenni az épületbe. Ezért örökké telefonálok" – jegyezte meg. Urbán-Szabó szerint ma egyébként már nem jelent akkora gondot bejutni egy-egy állásinterjúra vagy egy munkahelyre, mert sok alapítvány, cég, megyei szervezet foglalkozik a kerekesszékesek szállításával. A gondot inkább az okozza, hogy a munkahelyek többsége még mindig nincs akadálymentesítve.

És valóban. Bár sok cég gondol arra, hogy gyengénlátót, mozgáskorlátozottat foglalkoztasson, mégsem gondol bele abba, hogy ez mivel is jár. Az interneten az állásajánlatok között böngészve például találtunk olyan álláshirdetést mozgássérültek számára, ahol a munkavégzés helye a második emeleten volt, és csak lépcsőn lehetett megközelíteni.
 

2010. április 1., csütörtök

Vitairat és javaslatok a fogyatékosok foglalkoztatásáról

Az állam 30 milliárdot keres évente a fogyatékos emberek foglalkoztatásán - állítja a civil szervezet.

A fogyatékos és megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatásának eredményessége az Európai Unióban 40, az Egyesült Államokban 35, Magyarországon 9-10 százalék. Idehaza 47,3 milliárd forintot fordítanak ennek támogatására, amely mintegy 35-40 ezer személy munkába állítását teszi lehetővé. Az állami szerepvállalás tehát nem tekinthető nagyvonalúnak.
A munkavállalók és munkáltatók éves közteher-befizetése e foglalkoztatás után 15,9 milliárd forintot tesz ki, a húsz főnél nagyobb létszámot foglalkoztató cégek pedig 62,4 milliárd forintot fizetnek be rehabilitációs hozzájárulásként az államkasszába. Ha összevetjük a bevételi és a kiadási oldalt, az állam harmincmilliárdot keres a fogyatékos emberek foglalkoztatásán az állandóan hangoztatott ráfizetés helyett.

A megváltozott munkaképességű és különösen a fogyatékos dolgozók átképzésére, szakképzésére jelenleg nincs elfogadható állami politika. Törvényben ugyan létezik felnőttképzési normatíva, de gyakorlatilag megszűnt három éve. Az elmúlt két évtizedben a megváltozott munkaképességű és fogyatékos emberek foglalkoztatása nem nőtt, szociális helyzetük nem javult, és képzettségük, motiváltságuk sem fejlődött. A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége vitairatban fogalmazta meg szakértői véleményét arról, mi mindenen kellene változtatni azért, hogy a mozgássérült emberek a jelenleginél jóval több munkalehetőséghez jussanak (a teljes vitairat letölthető a www.meosz.hu honlapról) - tudatta a szervezet közleménye.

A MEOSZ március 26-án Javaslatok az új foglalkoztatáspolitikára címmel konferencián vitatja meg az elképzeléseket. A tanácskozáson előadást tart többek között Soltész Miklós, a KDNP országgyűlési képviselője, dr. Palócz Éva, a KOPINT-TÁRKI vezérigazgatója, dr. Benedek András, a BME GTK Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet igazgatója, dr. Pulay Gyula, az Állami Számvevőszék Kutatóintézetének főigazgatója, dr. Soltész Anikó, a Seed Kisvállalkozási Fejlesztési Alapítvány igazgatója, Balogh Zoltán, a Védett Szervezetek Országos Szövetségének elnöke. A konferencián több neves szakértő, kutató is jelezte hozzászólását.

A javaslatok lényege:

1. A rokkantság megállapításánál az orvos és a munkaügyi szakemberek közösen kezdeményezzék az eljárást, ha lehet, azonnali intézkedésekkel segítsenek a problémákkal küszködőkön, hogy ne veszítsék el munkájukat, ne kényszerüljenek rokkantsági nyugdíjba.
2. Három évig – kivéve a más lehetőséggel nem rendelkezőket – senki ne rokkantsági nyugdíjat kapjon, hanem rokkantsági járadékot, amely együtt jár a munkába történő mielőbbi visszahelyezéshez szükséges szolgáltatásokkal, oktatással, munkakeresési támogatással.
3. Minden bajbajutottal egyéni terv alapján kell foglalkozni, vele közösen megtervezve és végrehajtva a rehabilitációt.
4. Minden szervezet, melynek feladata a foglalkozási rehabilitáció, sikeressége arányában kapjon költségvetési támogatást a munkájához, hogy érdekelt legyen eredményt elérni.
5. A szakképzés, felnőttképzés rendszerét meg kell változtatni: a rehabilitálandó felnőttet 3-6 hónap alatt gyakorlati képzésekkel kell elindítani a gazdaság által igényelt, valós munkalehetőségeket kínáló új szakma irányába.
6. A foglalkoztató szervezetek támogatási rendszerét úgy kell átalakítani, hogy azok a tényleges hozzáadott érték termelésben ne csak az akkreditáció bürokratikus kritériumainak teljesítésében legyenek érdekeltek. A támogatásokat a kisvállalkozásokra kell koncentrálni. Létre kell hozni az úgynevezett kipróbálási támogatást, melynek segítségével a vállalkozások anyagi kockázat nélkül „tesztelhetik", képesek-e alkalmazni megváltozott munkaképességű dolgozót.
7. A speciális foglalkoztatók, célszervezetek számára célként és támogatási hangsúlyként kell kitűzni: ne arra törekedjenek, hogy munkavállalóikat megtartsák, hanem helyezzék ki őket a nyílt munkaerőpiacra, vegyenek részt átképzésükben, további sikeres karrierjük előmozdításában.
8. Beruházási támogatást olyan munkahelyek teremtéséhez kell folyósítani, ahol a megváltozott munkaképességű embereket korszerű technológiával, jól fizető munkahelyeken foglalkoztatják.
9. Azoknak a fogyatékos embereknek, akiket sem a nyílt munkaerőpiacon, sem a speciális foglalkoztatókban nem lehet munkába állítani, terápiás foglalkoztatást kell biztosítani, ahol nem a profit a cél. Az állami költségvetési támogatásból lehetővé kell tenni számukra a munkavégzés szabadságát és építő jellegét szoros teljesítménykötelezettség nélkül.
10. Az állami és önkormányzati pénzekből kiadott megrendelések odaítélésénél piacvédelemmel előnyben kell részesíteni a sérült embereket foglalkoztató cégeket: azonos gazdasági feltételek mellett oda áramoljon a közösségi pénz, ahol magasabb szinten elégítik ki a közösségi elvárásokat.

2010-03-22 15:26
Forrás: Weborvos

Ezt kínálja az MSZP

2014: internet alanyi jogon

'Továbblépni a már megkezdett úton" jelmondattal a legfontosabb autópálya-építések folytatását ígéri az MSZP. Továbbvinnék például az M3-as, az M4, az M44-es gyorsforgalmi út, az M60-as gyorsforgalmi út építését. Megépítenék az M8-as és az M9-es autópályát, ezzel felgyorsítanák Kelet-Magyarország felzárkózását – állítják. Emellett folytatódna a főutak megerősítése és több települési elkerülő út építése. Országszerte több, mint 500 km-en uniós forrásokból újítanának fel négy- és ötszámjegyű utakat.

Egy gyöngyszem a fejlesztéspolitikából: "2014-re minden magyar állampolgárnak lakhelytől függetlenül, állampolgári jogon, megfizethető áron elérhetővé kell tenni a gyors internet-elérést", mégpedig 1 megabit/másodperces sebességen.

2010. január 1-től a szocialista kormány tanulmányi ösztöndíjat ad a hiányszakmákban tanuló diákok számára – írja a program a foglalkoztatáspoltikai fejezet felütéseként. Emellett a szocialisták támogatnák azokat, akik a lakóhelyüktől 60 kilométerre vállalnak munkát, hogy ösztönözzék a munkavállalók mobilitását. Továbbvinnék és kiterjesztenék az Út a munkába programot "oly módon, hogy az a közfoglalkoztatás mellett több lehetőséget adjon az elsődleges munkaerőpiacon való érvényesülésre".

A családi pótlék vásárlóértékét évenkénti emeléssel biztosítanák és ösztönöznék a családi gyermekfelügyelet kiterjesztését: eszerint saját gyermeke mellett állami támogatásért további két gyermekre vigyázhatna egy édesanya. Ezáltal neki biztosított lenne a munkaviszonya, míg a többi édesanyának lehetősége lenne munkát vállalni. Munkaviszonyként ismernék el azoknak a tevékenységét, akik otthon gondozzák hozzátartozójukat, és ápolási díjban részesülnek. Emellett évente megdupláznák a méltányossági nyugdíjkassza összegét.

Egészségügy: az elkúrás kiemelt területe

Nehéz helyzetben vannak a szocialisták az egészségügyi programjuk terén, hiszen az elmúlt nyolc évben több reformlépés is elbukott, illetve a mai napig az áldatlan állapotoktól hangos a sajtó. Így azt nem írhatták és nem is írták le, hogy folytatják az eddigi gyakorlatot, viszont konkrétumokat sem tartalmaz a program. Így megmaradtak a kampányidőben szokásos jelmondatoknál, mint figyelmet fordítunk a megelőzésre, az esélyegyenlőségre és a szolidaritásra.

Az már az SZDSZ-szel való szakítás után érződött, hogy lassítani szeretnének, és ez a program is több évtizedes távlatokban fogalmaz. "A radikális beavatkozások helyett a folyamatos, fenntartható fejlődés feltételeinek megteremtése, valamint az egészségért viselt személyes és közösségi felelősség erősítésének pártján vagyunk". Valószínűleg a hibákból tanulva került be az a passzus is, hogy "olyan átfogó fejlesztési program kidolgozását javasoljuk, amely okos kompromisszumokra épül, és amelyet társadalmi támogatottság valamint politikai konszenzus erősít meg".

Mint minden párt egészségügyi programjában, az MSZP-ében is szerepel az az ígéret, amit eddig senkinek sem sikerült betartania, azaz hogy uniós szintre hozzák az orvosok és egészségügyi szakdolgozók fizetését.

A kétoldalas egészségügyi fejezet egyébként néhány valóban kézzelfogható vagy annak tűnő lépést is tartalmaz: így például visszatérnének a korábbi elképzelésükhöz, hogy kötelező vagy önkéntes ápolásbiztosítókat és foglalkozás-egészségügyi biztosítókat hoznának létre. Az önkormányzatok pedig lemondhatnának az egészségügyi ellátásról való kötelezettségükről egy másik önkormányzat vagy az állam javára.

Csak azokat a gyógyszereket támogatná a tb, amelyek valóban hatásosak, a kórházak pedig teljesítményük után kapnának pénzt, és ösztönöznék a szolgáltatók közötti versenyt is. A programban szerepel az is, amit a kórházigazgatók régóta kérnek Székely Tamástól, a szocialisták jelenlegi egészségügyi miniszterétől, azaz hogy pontosan határozzák meg, mi is a dolga egy súlyponti kórháznak és a hierarchiában alacsonyabb szinten lévő területi intézménynek.

Nagy volt az előrelépés a fogyatékosok foglalkoztatásában

A cikket Mesterházy Attila honlapjáról másoltam be.
(2010 március 25.)

Csütörtökön délelőtt került sor a Parlamentben a Kézenfogva Alapítvány és a Nem adom fel-program szervezésében arra a beszélgetésre, amelynek keretében minden évben találkoznak a magyarországi fogyatékosokat képviselő szervezetek és az országgyűlés illetékesei.

Az idei találkozóra értelmi fogyatékosok, a mozgássérültek, a halláskárosultak, valamint vakok és gyengénlátók mellett az autisták is eljöttek. A "politikusi" oldalon meghívást kapott valamennyi, a választásokon induló szervezet.

Pártunkat Török Zsolt, az MSZP fogyatékos-ügyi ügyvivője képviselte, aki honlapunknak elmondta, az elmúlt évben nagyon komoly eredményeket sikerült elérni a fogyatékosok foglalkoztatásának területén. Kifejtette, hogy ez elsősorban annak köszönhető, hogy nőtt az érintettek munkabérének adó- és járulékkedvezménye, továbbá ötszörösére nőtt a rehabilitációs járulék, amit azok, a 20-nál több alkalmazottat foglalkoztató cégek fizetnek, amelyek alkalmazottai között a fogyatékosok aránya nem haladja meg az öt százalékot. Ez az összeg ma 970 ezer forint. A politikus hozzátette, hogy mindezen eredmények mellett meg kell még említeni a minimálbér adómentességét is.

Török kijelentette, hogy ezeket a vívmányokat a Magyar Szocialista Párt kormányon maradása esetén mindenképpen megőrzi, folytatja az akadálymentesítést, mind fizikai, mind tudati szinten.

Utóbbi alatt azt kell érteni, hogy 600 ezer fogyatékos honfitársunkat is ugyanolyan jogok kell, hogy megillessék, mint az "egészségeseket" - mondta, megjegyezve, hogy ez ügyben nagy előrelépés volt a jelnyelv hivatalos nyelvvé tétele, valamint az új Polgári Törvénykönyv azon rendelkezése, amely lehetővé teszi a támogatott döntéshozatalt. Ez azt jelenti, hogy a korlátozottan cselekvőképes személy helyett nem csupán a gyámja dönthet, hanem ő is beleszólhat az ügyeibe.

2010. március 30., kedd

Sérült Művészek Alkotók Köre

A MEOSZ több mint 25 éve támogat tehetséges mozgássérült és más sérüléssel élő művészeket. Több mint 10 éve működik a SMAK (Sérült Művészek Alkotók Köre) amely évente háron, négy alkotótábort szervez képző és iparművészeknek. A MEOSZ és tagszervezetei minden évben rendeznek regionális kulturális fesztiválokat, ahol sérült művészek léphetnek fel, tehetségkutató céllal. Közülük a legjobbak fellépnek a májusi Esélyegyenlőségi napon és természetesen más fellépésekhez is kaphatnak támogatást.  Így indult többek közt a MEOSZ támogatásával a Gördülő Tánccsoport karrierje is több mint 10 évvel ezelőtt, ma már önálló alapítványként működnek, de változatlanul támogatjuk Őket is.

Az elmúlt 15 évben alig volt olyan év, hogy a MEOSZ ne támogatta volna verseskötet, vagy irodalmi antológia kiadását, legutóbb 2009. szeptemberében került sor egy irodalmi pályázat legjobb munkáinak kiadására és díjak átadására a Panda Hotelben - a pályázatra szerte az országból több mint negyvenen küldtek be pályamunkát - elsősorban novellákat.

A legjobb anyagokat Pogány Judit szinművész mutatta be.  Minden évben több kiállítás és tárlat létrehozását támogatjuk szerte az országban. Ebben az évben kerül sor Pécsett az Európai Kulturális Főváros rendezvényeként a PARA -ART FESZTIVÁL megrendezésére szeptember 16-18 közt, ahol képzőművészeti, fotóművészeti kiállításokon és szinpadi prudokciókban mutatkoznak be fogyatékossággal élő alkotók és művészek. Több mint 15 éven keresztül minden évben megrendezésre került a MEOSZ támogatásával a Mozgássérültek Nemzetközi Fotó és Dia kiállítása (MONFODI) hazai és nemzetközi fotósok közreműködésével - amelyekből gyönyörű albumok születtek. Amiket felsoroltam azok csak egy részét képezik a MEOSZ Kultúra -támogató és a tehetséges sérült művészek bemutatkozását támogató tevékenységének, de ennél sokkal több dolog történt. Ismét csak, sokadszorra javaslom, kérem, hogy nézzétek a MEOSZ honlapját, a Humanitást, a MEOSZ Teletex oldalát és akkor ezekről az eseményekről nemcsak utólag, hanem a jelentkezés szakaszában is értesülhettek és részt vehettek benne. Ezzel elkerülhető az a megnyilvánulás, hogy amiről valaki nem tud (bár lehetősége lenne tudni) az nincs is. Az információ gyűjtés, bár macerás, mert energiát fogyaszt, de lehetséges. Nagyon nagy örömmel támogatjuk továbbra is - a források függvényében -  a tehetséges sérült emberek megnyilvánulási lehetőségeit.
Üdvözlettel: Hegedüs Lajos

2010. március 29., hétfő

Az ENSZ konvenció a célegyenesben

Az ENSZ konvenció a célegyenesben


Mi történik a közeljövöben?
Az Egyezmény hatályba lépése
Ecuador 20. országként ratifikálta a fogyatékkal élő személyek jogairól szóló ENSZ Egyezményt!
Ez azt jelenti, hogy a nemzetközi egyzemény egy hónap múlva hatályba lép azokban azországokban, ahol ezt ratifikálták, így Magyarországon is!

A Részes Államok Konferenciája
A hatályba lépést követő 6 hónapon belülre az ENSZ főtitkára köteles összehívni a Részes Államok

Konferenciáját. Ez meg fogja választani a Fogyatékos Személyek Jogainak Bizottságát, az Egyezmény teljesítésének nemzetközi ellenőrzését végző független szakértői testületet, mely induláskot 12 fős lesz. Magyarország Dr Könczei Györgyöt fogja jelölni a Bizottságba, aki az államot képviselte a tárgyalási szakaszban.

Országjelentések
A Részes Államok az első országjelentésüket a hatálybalépést követő két éven belül terjesztik a Bizottság elé. A jelentés összeállítáásba a civil társadalmat, különösen a fogyatékosok szervezeteit be kell vonni. A hivatalos állami országjelentés mellett lehetőség van független ún. árnyékjelentés beküldését, ami segítheti a Bizottságot, hogy pontosabb képet alkosson az Egyezményben biztosított jogok érvényesüléséről. Terveink szerint a magyar Caucus megalapozott árnyékjelentéssel fogja támogatni a Bizottság munkáját.
Felkészülés az árnyékjelentés készítésére

Az árnyékjelentés írására való felkészülés jó alkalmat teremt arra, hogy a magyar Caucus jobban megértse, mit jelent az Egyezmény a magyar fogyatékosok számára. Hol állunk az Egyezménnyel való összhang megteremtésében? Milyen teendői vannak a jogalkotónak, a közpolitikák, cselekvési tervek kidolgozóinak, a kormányzatnak, önkormányzatoknak, stb. Az Egyezmény szokatlanul erős jogokat ad a fogyatékos személyek szervezeteinek. Ezzel akkor tudunk élni, ha minél több fogyatékos aktivista pontosan érti és ismeri az Egyezményben biztosított jogokat. A nemzetközi Caucus sokat foglalkozott az Egyezmény cikkeinek elemzésével.

A Bizottság ki fogja dolgozni az országjelentések (és árnyékjelentések) formai és tartalmi elemeit.
A hazai megvalósítás Az Országos Fogyatékosügyi Tanács (OFT) ad hoc bizottságot hozott létre azzal a feladattal, hogy áttekintsék a hazai jogszabályi környezetet az Egyezménnyel való összhang szempontjából. Az ad hoc bizottság szakértőket vonhat be a munkájába. A jelen helyzet áttekintése után cselekvési tervet javasolnak a kormány számára az összhang eléréséhez szükséges lépésekről.

(Összeállította: Gombos Gábor/MDAC)
A Konvenció 2008 május 3-án lép hatályba.
A következő országok ratifikálták:
Bangladesh - 30 November 2007
Croatia - 15 August 2007
Cuba - 6 September 2007
Ecuador - 3 April 2008
El Salvador - 14 December 2007
Gabon - 1 October 2007
Guinea - 8 February 2008
Hungary - 20 July 2007 EU Member State
India - 1 October 2007
Jamaica - 30 March 2007
Jordan - 31 March 2008
Mexico - 17 December 2007
Namibia - 4 December 2007
Nicaragua - 7 December 2007
Panama - 7 August 2007
Peru - 30 January 2008
San Marino - 22 February 2008
South Africa - 30 November 2007
Spain - 3 December 2007 EU Member State
Tunisia - 2 April 2008

Forrás:
http://www.fogyatekosugy.hu/main.php?folderID=1447&articleID=33242&ctag=articlelist&iid=1
www.sinosz.hu